21/03/2012 · Minas vintageskole

Minas vintageskole, del 4.

Denne uken har vi kommet til det tiåret som for mange er selve symbolet på retro. De røde leppene, de prikkete kjolene, de store krøllene og de peneste damene i filmhistorien. Mine damer (og de få herrer som innimellom sniker seg inn her), jeg gir dere 50-tallet.

1950-tallet:

Den gryende optimismen som avløste krigen på slutten av 40-tallet fortsatte utover 50-tallet. Den euforiske applausen som sang i veggene etter Christian Diors  New Look-visning i 1947 fulgte også med videre inn i det nye optimistiske tiåret. Dior hadde satt standarden og de franske motehusene fortsatte å vise muskler. Etter et tiår preget av rasjoner på og i enkelte tilfeller fullstendig mangel på stoff, ble også de nye kreasjonene i stor grad preget av at designerne nå kunne bruke så mye stoff de ville. Sateng, organza, brokade og tweed i sterke farger gikk igjen både på gata og på catwalken.

De fleste kjolene på 50-tallet hadde markert byste, belte i midjen og vide skjørt. Timeglassfasongen sto i fokus og var det stor idealet verden over. Gensere, cardigans og strikkede topper var også veldig populære gjennom hele tiåret.

En av de mest kjente skjørtemodellene fra 50-tallet er det vide swingskjørtet med påsydde applikasjoner på skjørtekanten. Selv om silhuetten ofte baserte seg rundt et skjørt som skrådde brått ut fra midjen var dette langt fra den eneste populære skjørtetypen. Det smale blyantskjørtet var også veldig mye brukt, om enn båret på noe mer vampete vis enn det noe mer jentete og uskyldige A-formede sirkelskjørtet. Stjerner som Marilyn Monroe ble for eksempel sjelden sett i noe annet enn i kjoler med blyantskjørt. Disse skjørtene kunne dog begrense bevegeligheten noe, hvilket ga kvinner en noe spesiell gange og er noe man ofte kan se i gamle filmer.

Fokuset på en slank og veldreid midje gjorde at korsettet brått ble svært aktuelt igjen. Både det og hofteholdere var med på å skape tidens mest ettertraktede silhuett. I tillegg brukte de fleste brede belter for å fremheve midjen. En annen viktig del av timeglassfasongen var bysten og 50-tallets bher var designet på en sånn måte at de presset bysten fram og opp. I tillegg var fasongen på bh-koppene gjerne spisset sånn at puppene ser noe mer aggressive ut enn de gjør i dagens runde og stoppede bh-varianter.

Et annet yndet tilbehør på 50-tallet var hatten. Bøttehatter, små lampeskjermhatter og bredbremmede stråhatter ble brukt av både kvinner og menn, og var for mange en enkel måte å oppdatere antrekkene på fra sesong til sesong. Etterhvert som frisyrene fikk mer fokus og mer tid ble brukt på håret i frisørsalongen mistet dog hatten sin posisjon. Få ønsket å ødelegge det sirlig danderte 50-tallshåret med en hatt etter timesvis med nitidig hårfiksering.

Det var ikke bare å spasere ut døra i gamledager. Før du kunne gå noe som helst sted måtte du være skikkelig kledd. Et klassisk dagantrekk på 50-tallet besto av en rekke elementer. En skreddersydd drakt, pene hansker, matchende veske og hatt var noe man måtte ha i klesskapet sitt for å kunne være presentabel på dagtid. For mer avslappede anledninger dro man på seg mønstrede bomullskjoler og sirkelskjørt med mye vidde. Vidden ble ofte også understreket ved hjelp av underskjørt som bygget volum.

Designerne var også glad i store detaljer. Store knapper, enorme krager, og store armslag gikk igjen i både kåper, kapper og kjoler.

Hansker var mye brukt både på dagtid og til kvelds. Til mer elegante antrekk var det lange silkehansker som ble foretrukket mens man på dagtid gikk for kortere varianter i skinn. Skoene endret også noe karakter utover tiåret. På tidlig 50 tall var det pumps med rund tå og kubansk hæl som var mest populært, men ettersom tiåret skred frem ble skotuppen stadig spissere og hælene stadig smalere. Nok en gang var det Christian Dior som satte standarden da han introduserte sko med stilletthæl på sin motevisning i 1952. For den mer jordnære sorten var ballerina-skoene veldig populære, en flat modell basert på den klassiske balletskoen. Som oftest ble disse skoene brukt tmed ankelsokker og skjørt eller uten sokker til capribukser.

Sammen med at verdensøkonomien nok en gang blomstret fikk også folk flest mer å rutte med. Dette førte blant annet til at behovet for festklær igjen ble stort. Nok krig, nok sparing, folk ville på fest. Basta. En av designerne som slo mest på stortromma når det gjaldt kveldsantrekk var Pauline Trigére. Hun designet noen av de dyreste plaggene på markedet i sin tid, mye grunnet de eksklusive materialene hun brukte. Blant annet sydde hun inn ekte edelstener og gull i flere av plaggene sine. Navnet hennes vil også for alltid knyttes tett opp til klassisk Hollywood-glamour da det var hun som designet alle de legendariske antrekkene til Patricia Neal i ”Breakfast at Tiffanys”.

En annen designer som virkelig fikk sitt gjennombrudd dette tiåret var Cristobal Balenciaga, som ofte bare gikk under navnet ”mesteren”. Med skulpturell design, sylskarpe snitt og draperinger inspirert av spanske malere fra barokken som Fransisco de Zurbaran, tok han pusten fra en hel moteverden. Han utviklet også en helt egen form for silke som passet designet hans optimalt. Han er blant annet kjent for å ha introdusert ballongskjørt, pillehatten og kåper med kimonoermer på catwalken.

 

Til tross for at det noe dekadente ofte sto i fokus på 50-tallet var det allikevel den amerikanske hverdagsmoten som satte mest preg på klesindustrien. Et av tiårets mest populære plagg var capribuksen. Den hadde en smalt snitt og stoppet på toppen av leggen. I tillegg satte den yngre Hollywood-garden en ny standard da de gjorde sitt inntog på det store lerrettet kledd i dongeribukser og hvite t-skjorter.

Ikke før helt på slutten av tiåret begynte designerne å fri seg litt fra den erketypiske timeglassfasongen. Spesielt i kåper kunne man plutselig se en mer teltliknende fasong som på engelsk kalles swingcoat eller operacoat. Givenchy lanserte også kjoler med en mer formløs, såkalt sekkefasong, som også var med på å fri den kvinnelige figuren fra timeglassfasongen.

Viktig å huske på når man skal kjøpe klær fra 50-tallet:

  •  Kjolelivet skal være godt markert og sitte helt inntil, men forsøk allikevel å unngå at kjolen blir altfor trang. Test ved å sitte med kjolen på før du kjøper den. Får du puste uanstrengt er det innafor.
  • Ermlengden på jakker og kjoler var kortere enn de er i dag og dekker bare tre fjerdedeler av armen. Dette fordi man skulle bruke hansker som en del av antrekket.
  • Et blyantskjørt skal ikke være for trangt rundt leggene, men gi rom for bevegelse. Gå et par runder i butikken for å sjekke at skrittene ikke blir for korte og skjørtet er for trangt.
  • Topper og gensere har ofte et snitt der de stoppet rett ved midjen. Er de over dette er de for korte for deg. Unntaket er bolerojakker som godt kan være noe kortere enn midjen.
  • Bukser er for små hvis de strammer i skrittet eller stoffet er for stramt når du sitter.

Nok en time overstått og vi er halvveis i historiefaget. Hurra for det! Nå skal det nytes vårtemperatur og den siste delen av vårsola. God onsdag!

11 kommentarer

11 kommentarer

  • Svar Zoya 21/03/2012 klokka 19:03

    Sammen med 40-tallet er 50-tallet mitt favorittiår. Jeg har en veldig fin 50-talls cocktailkjole som jeg bruker så ofte som jeg bare kan, jeg føler meg aldri så fin som når jeg har på meg den.

  • Svar the wallflower 21/03/2012 klokka 19:51

    Fantastiske siluetter! Må dog ha vært ganske irriterende å ikke kunne bevege seg ordentlig i disse blyantskjørtene.. Tror ikke jeg hadde holdt ut det på en daglig basis. Gleder meg til 60-tallstimen!

  • Svar Josefine 21/03/2012 klokka 21:01

    Dette er så gøy! :) :)

  • Svar Christina 21/03/2012 klokka 23:10

    Minas vintageskole gjør onsdagen til et lyspunkt midt i uken :)

  • Svar Eva 22/03/2012 klokka 10:08

    Love it! 50-tallet er definitivt tiåret for oss som har smalt liv og store hofter. Du er så flink, Mina, dette har du lagt mye arbeid i!

  • Svar Magne D. Antonsen 22/03/2012 klokka 15:36

    Bra blogg, Mina!

    Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til VG Nett!

    Er det noen som har tips om gode blogger jeg bør anbefale så send meg en link på magne.antonsen [@] vg.no Vil du ha flere tips om gode blogger kan du følge Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg og http://twitter.com/lesernesvg

  • Svar Tone Lilleenget By 22/03/2012 klokka 15:41

    Åh, 50-tallet! Elsk, elsk, elsk!
    Har sydd meg noen swing-skjørt i det siste, og neste steg er å ta fatt på en 50-tallskjole (retromønster fra Butterick’s). Denne sommeren skal jeg snurre rundt, hehe. :)

  • Svar Mia Schau 23/03/2012 klokka 08:21

    Må bare gratulere, du er en av de få som klarer å fremstille 50 tallet på en så flott måte sett ut i fra moten på den tiden. Jeg elsker 50 tallet og du skriver en flott blogg, forsett med det flott arbeidet.

  • Svar Synne 23/03/2012 klokka 10:04

    Jeg tror jeg akkurat forelsket meg i femtitallet. Digger denne serien, og ser frem til neste ukes innlegg. I mellomtiden blir det et herlig langt friminutt i vårsolen :)

  • Svar toje 23/03/2012 klokka 11:19

    the wallflower: de trange skjørtene hadde noe som het gåfold bak :-)

  • Svar Vintage vixens on Instagram | Lost in a Spotless Mind 14/02/2015 klokka 11:28

    […] vintage school”, which is super-helpful if you felt a bit lost when I mentioned how the 30s, 50s and early 60s are my […]

  • Skriv en kommentar