29/03/2012 · Minas vintageskole

Minas vintageskole, del 5.

Ny uke, ny vintageskole, nytt tiår. 60-tallet. Et av tiårene jeg har et mest ambivalent forhold til selv, men som samtidig er mest spennende fordi jeg aldri blir klok på det. 1-2-3, velkommen til the swinging 60s!

1960-tallet:

På 60-tallet var det flere store sosiale endringer på gang, noe som førte til at motebildet ble mer fragmentert enn tidligere. Blant annet resulterte baby-boomen fra etterkrigstiden på 50-tallet til at 60-tallet på et tidspunkt nærmest svømte over av tenåringer. Disse tenåringene ville gå sine egne veier i sine helt egne klær, hadde egne penger å gjøre det med og var med på å starte en moterevolusjon man ikke hadde sett maken til siden 20-tallet. Det var på 1960-tallet at klær på mange måter ble helt sentral for unge menneskers identitetsbygging.

Da Yves Saint Laurent viste sin siste kolleksjon for Dior i 1960 og sendte modeller med skinndresser og strikkede capser nedover catwalken foran et målløst publikum, satte han samtidig standarden for mye av det som skulle komme senere i tiåret. Tenåringsbølgen gjorde nemlig også at den jålete og til nå ubestridte couture-moten i Frankrike mistet noe av fotfestet sitt og ble byttet ut med ung, frisk gatemote. Fortrinnsvis fra London. En av de mest kjente motebølgene fra 60-tallet blir ofte kalt Mods. Opprinnelig ble uttrykket brukt til å referere til klesbesatte, scooterkjørende menn, men ble etter hvert en betegnelse som ble brukt om hele tenåringsgruppa. Mods var spesielt utbredt i Storbritannia.

Tiårets mote startet derimot pent. En enkel ettersittende kjoletype, på engelsk kalt shift-dress, komplementerte den nå veletablerte timeglassfasongen. Kjolene skulle ha enkle linjer, ofte uten krager og ermer, med en udefinert midje. Den mest dominerende fargepaletten var pastellfarger og nøytrale farger. De vanligste mønsterne var blomstrete eller abstrakte. De mer psykedeliske mønsterne kom først senere i tiåret. Skillet mellom formelt og hverdagstøy forsvant mer og mer, da dette var uinteressant for tenåringene som nå satte standarden.

En av de som satte størst preg på moten den første delen av 60-tallet var Jaqueline Kennedy. Med drakter i pastellfarger, store knapper, ballerinasko og pillehatter ble jenta som kapret president John F. Kennedys hjerte et stilikon for kvinner og jenter over hele verden. Fokuset på den feminine figuren forsvant derimot i stor grad utover 60-tallet og ble erstattet med A-linje formede klær og firkantede snitt. Store solbriller, klær som imiterte optiske illusjoner og sirlig danderte hull i kjolerygger og strømpelegger var populære.

Som en forlengelse av en seksuell revolusjon som begynte med at P-pillen ble lansert i 1961, entret også det nå så berømte miniskjørtet motebildet. Det var ikke bare én designer som fant opp miniskjørtet, men designeren som ofte får æren for det er Mary Quant, da det var hun som gjorde det populært. Dette til tross for at den franske designeren André Courréges på samme tid lanserte sine miniskjørt i Paris. Men det var i London det skjedde og Quants butikk i Kings Road var en av de store foregangsbutikkene der alle som ville være først ute med det siste kjøpte klærne sine. Sammen med miniskjørtet var smale ribbestrikkede høyhalsere, flerfargede strømpebukser, hotpants og prestekragelogoen de viktigste elementene i stilen hennes.

Quant og andre mod-designere eksperimenterte med materialer som vinyl og metall og store mønster i sterke farger og på 60-tallet gjorde støvletter for alvor sitt inntog. Skinnende lakkstøvletter som rakk til over kneet i hvitt, sort eller sølv var det mest trendy man kunne gå med sammen med miniskjørtet.

Eksperimentering med dop gjorde at mønsterne og moten utover i tiåret ble mer og mer eksperimentell med psykedeliske innslag. Den store designeren på dette feltet var Emilio Pucci. Til tross for at han laget klær i den noe dyrere enden av skalaen ble det raskt masseprodusert lignende klær og mønster. Emilio Pucci fikk også, på lik linje med Balenciaga, oppdrag om å lage flyuniformer for flere av de store flyselskapene og resultatet var intet mindre enn makeløst.

Også månelandingen i 1969 satte sitt preg på moten. Både Courréges, Paco Rabanne og Pierre Cardin lot seg fordype i rom-inspirert mote både før og etter at Neil Armstrong og Buzz Aldrin viste at vi kunne gå på månen. Klærne fikk et aerodynamisk og mer strukturert snitt og var som regel i hvitt eller ulike sølvtoner. Først ut var Courregés med sin helt hvite ”Moon Girl”-kolleksjon i 1964. Rominspirerte hjelmer i ull eller hvitt skinn komplementerte looken.

Som en kontrast til det futuristiske som preget store deler av moten var det også noen som heller lot seg inspirere av tradisjonelle klesdrakter og folklore. Cordfløyel, flannel og denim ble brukt til å lage både gensere og skjørt. Etter hvert ble det stadig flere bohemske og etniske elementer og stilen utviklet seg etter hvert til å bli det vi i dag ser på som den typiske hippie-stilen som etterhvert kom til å prege store deler av 70-tallet.

Viktig å huske på når du skal kjøpe klær fra 60-tallet:

  • Det var ikke bare skjørtene som stadig ble kortere, også frakker og kåper skal ofte slutte rett over kneet eller midt på låret.
  • På samme måte som på 50-tallet er også lengden på ermene på alle bluser, gensere, jakker og kjoler fra 60-tallet kortere enn i dag. Til tross for at hansker var mindre brukt.
  • Midjen skal sitte litt løsere enn 50-talls-snittet. Mer plass til kake!

Og appropos kake. Det er torsdag! Det må vi feire.

5 kommentarer

5 kommentarer

  • Svar Ida Sundae 29/03/2012 klokka 09:16

    Elsker innlegget! Bra jobba!

  • Svar Zoya 29/03/2012 klokka 10:19

    Det er mye fint fra 60-tallet, men absolutt ikke alt. Blir vel ikke helt klok på det jeg heller, når jeg tenker meg om.

  • Svar Josefine 29/03/2012 klokka 11:13

    Hihi, “mer plass til kake!” :)
    Setter stor pris med Vintage skolen din, kan bare tenke meg hvor mye arbeid som går i det! :)

  • Svar Synne L. 29/03/2012 klokka 11:47

    Hurra for torsdagen og ny vintageskoleinnlegg!

  • Svar minismartinis » Ønskereprise: Minas vintageskole 25/02/2013 klokka 14:35

    […] Minas vintageskole om 1960-tallet […]

  • Skriv en kommentar